برای داشتن از کاشی عالی، لازم نیست یک شرکت بزرگ باشید

کاشیکاری هفترنگ سبکی از کاشیکاری است که در آن از کاشیهایی با شکل و ابعاد منتظم بنا بر سلیقهٔ استادکار و ویژگیهای محل اجرای اثر و به شکلهای مربع، مستطیل، ششضلعی یا اشکال دیگر و در اندازههای متداول ۱۵×۱۵ و ۲۰×۲۰ سانتیمتر و برای مناره و گنبد در ابعاد ۱۵×۷٫۵ یا ۲۰×۱۰ سانتیمتر به صورت خشت با رنگ زمینهٔ غالباً سفید تهیه شده، در کنار هم چیده و طرح یا خط مورد نظر بر روی کاغذ بهوسیلهٔ سمبه سوراخ شده، سپس طرح اولیه به کمک گرده زغال بر روی کاشی کپی میشود و پس از آن بهوسیلهٔ اکسید منگنز، قلمگیری شده و بعد با رنگهای مختلف امّا پایهٔ حرارتی پایینتر از رنگ اول کاشی رنگآمیزی میگردد و دوباره به کوره رفته و آمادهٔ نصب میشود. طبق تحقیقات سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶، صنعت دامداری یکی از بیشترین نقشها را در زوال زیستمحیطی در سطح جهانی ایفا میکند و فعالیتهای نوین پرورش حیوانات برای مصارف غذایی آن هم در مقیاس عظیم به آلودگی هوا و آبها، فرسایش زمینها، تغییرات آب و هوایی، و از دست رفتن تنوع زیستی منجر میشود. این تحقیقات نشان داد که بخش دامداری یکی از دو یا سه بخشی ست که بیشترین سهم را در ایجاد مشکلات زیستمحیطی جدی-چه در مقیاس منطقهای و چه در مقیاس جهانی - ایفا میکند.

این تکیه گاهها به صورت دو تیر سراسری، یکی در منتها الیه دستک و دیگری همباد جداره بنا قرار میگیرد و پس از نصب منظم دستکهای چوبی در سراسر طول تیرهای یادشده، شیرسرها در پشت یا روی آن اجرا میشوند. در سقفهای چوب پوش، تیرهای سقف پس از عبور از روی شاه تیر (یا کلاف سراسری چوبی) حدود یک متر به طرف بیرون بنا کنسول شده و قابهای تخته ی روی آن (در درون محل ابزار خورده) نصب میشوند. شرفی بیرون آمدگی بسیار اندکی از لبه بام دارد و به صورت فرمی در درون آجر اتفاق میافتد. اصطلاح رخ بام در معماری به جزیی از اجزای بنا گفته میشود که برای حفاظت از مرز همرسی بام و نما ساخته شده و چون در نمای ساختمان هم دیده میشود، حالت تزییناتی نیز بدان میدادهاند. بئر گال که در زبان محلی به آن بَئر گال گفته میشود، یکی از آثار دوران پیشاتاریخ در گراش است. پس از ناودان که به سبب حجم زیاد آب موجود در آن، به عنوان یکی از مهمترین نقاط ضعف و فرسایش هر بنا شناخته میشود، تقاطع جداره و سطح بام نیز یکی دیگر از مقاطع بسیار آسیبپذیر در برابر عوامل جوی بهشمار رفته و تخریب بنا همواره از این نواحی آغاز میگردد.

شرفیها از مواد و مصالح مقاوم در برابر رطوبت ساخته میشوند که آب باران را به طرف بام هدایت کرده، از طریق ناودان به خارج انتقال داده و از جاری شدن آب برف و باران بر روی جداره بنا جلوگیری میکند. ممکن است جهت جلوگیری از کمانه کردن سر کنسول قطعههای تزئیناتی و سازه یی به تیرهای سقف نصب گردند تا کمانه کردن تیر را به حداقل برسانند. به همین دلیل در معماری سنتی تمهیدات بسیار گسترده ای جهت جلوگیری از فرسایش این بخشها در نظر گرفته شدهاست که ساخت رخ بام نیز از این دست میباشد. بشر پس از ساکن شدن در یک محل و کسب تجارت طولانی، به نحوهٔ استفاده از حیوانات برای تولید شیر، پشم، نیروی کار، جنگ و ورزش پی برد و دامپروری هم از این زمان که بشر جهت تهیهٔ غذا و تأمین پوشش برای خود از جانوران اهلیشده حمایت و از آنها نگهداری کرد، شروع شدهاست. البته انواع ماهیها بستگی به فصل دارد و در هر فصل بستگی به صید آن زمان ماهیهای عرضه شده هم متفاوت است. دستکهای چوبی (با تزئینات چوب بری شده) با مقطعی به ابعاد حدود (۵×۵) سانتیمتر به طول بیش از ۵۰ سانتیمتر به فاصله ۳۰ سانتیمتر از هم و با شیب ۳۹ درجه روی جرز بنا کنسول میشوند.

شیب بندی برای دور نمودن آبهای سطحی از ازاره. ازاره بنا تحت تأثیر آبهای روان، ترشحات آبهایی که بر روی زمین ریخته میشود و رطوبت بالارونده از پی و زمین زیر پی قرار دارد. شیرسرها که با مصالح چوبی اجرا میشوند، کمترین رابطه را با پوشش اصل بنا یا بام دارند و مستقلاً در لبه بام احداث شده تا جداره بنا را از برف و باران محافظت نمایند. کاه گل بکار رفته در گرده ماهی عموماً نسبت به باقی کاه گلهای بکار رفته در بنا پُرکاه کاشی صدف تر است. آخرین جداره نما و قسمتی از بام را به شکل گرده ماهی (به صورت منحنی) شکل میدهند تا علاوه بر کاهش فرسایش رخبام، به خروج آب نظم و نسق دهند. تلفیق تخلخل و جنس سیلیس ذوبی کمک میکند تا لبههای کاشی در اثر لمس کردن سریعاً خنک شوند. از اینرو، عطرساز مجبور است تا به منظور تأمین کیفیت عطر، پراکندگی طبیعی مواد افزودنی را بهطور دستی یکسان سازد. رابط دو بخش بهطور ویژه برای متمرکز کردن انرژی برای حداکثر قدرت قالب طراحی شده است. این لایه آجر، در برخی موارد به تنهایی و بهطور ساده، گاه به صورت آجرهای مُهری و در بعضی بناها نیز به همراه لایه یی از کاشی به کار رفتهاست.